ΣΥΣΤΗΜΑ ΨΥΞΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
Σύστημα ψύξης αυτοκινήτου, οι απαραίτητες πληροφορίες για τη μέθοδο λειτουργίας, το διαγνωστικό έλεγχο και τα διαστήματα των service.
Το σύστημα ψύξης του κινητήρα βοηθά στην αποτροπή της υπερθέρμανσης του κινητήρα, αποτρέποντας με αυτό τον τρόπο σοβαρές ζημιές των τμημάτων του. Στα σύγχρονα οχήματα, απομακρύνει τη θερμότητα από τα θερμά τμήματα του κινητήρα και ζεσταίνει παράλληλα τον αέρα του καλοριφέρ. Ενδέχεται επίσης να παρέχει την ψύξη του λαδιού, των καυσαερίων, του υπερσυμπιεζόμενου αέρα και του υγρού της μετάδοσης του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων.
Ο σχεδιασμός του συστήματος ψύξης του κινητήρα
Το σύστημα ψύξης του κινητήρα περιλαμβάνει τα παρακάτω τμήματα:
- Δοχείο διαστολής ψυκτικού υγρού. Το συγκεκριμένο δοχείο διατηρεί το ψυκτικό υγρό. Ο σχεδιασμός του αποσκοπεί στην αντιστάθμιση των διαφοροποιήσεων του όγκου του ψυκτικού υγρού. Η τάπα του δοχείου, φέρει μια ειδική βαλβίδα η οποία χρησιμεύει στη ρύθμιση των επιπέδων πίεσης στο εσωτερικό του συστήματος ψύξης.
- Αντλία νερού. Διασφαλίζει την κυκλοφορία του ψυκτικού υγρού.
- Ψυγείο νερού. Η χρήση του συγκεκριμένου τμήματος αποσκοπεί στην ψύξη του αντιψυκτικού. Η ροή του υγρού, περνά από το εσωτερικό λεπτών αγωγών, οι οποίοι είναι συνδεδεμένοι με μεταλλικά πτερύγια για να γίνεται η διασπορά της θερμότητας. Οι ροές αντίθετης κατεύθυνσης του αέρα περνούν ανάμεσα από τα πτερύγια, ψύχοντας τους αγωγούς και το υγρό στο εσωτερικό τους.
- Βεντιλατέρ. Παράγει πρόσθετες ροές αέρα, σε περίπτωση που ο κινητήρας χρειάζεται εντονότερη ψύξη.
- Θερμοστάτης. Το συγκεκριμένο τμήμα κάνει τη ρύθμιση της ροής του υγρού στο εσωτερικό του συστήματος. Όσο ο κινητήρας είναι κρύος κατά την εκκίνηση, η βαλβίδα του θερμοστάτη παραμένει κλειστή και η κίνηση του ψυκτικού υγρού γίνεται κατά μήκος του μικρού κυκλώματος, χωρίς να περνά από το ψυγείο νερού. Όταν φτάσει ο κινητήρας σε θερμοκρασία λειτουργίας, ανοίγει η βαλβίδα και το υγρό ξεκινά να ρέει κατά μήκος του μεγάλου κυκλώματος, περνώντας και μέσα από το ψυγείο νερού.
- Σωλήνες. Η χρήση τους αποσκοπεί στη σύνδεση των τμημάτων του συστήματος ψύξης του κινητήρα.
- Αισθητήρες. Η χρήση τους αποσκοπεί στον έλεγχο του συστήματος. Παραδείγματος χάρη, στην αυτόματη ενεργοποίηση του βεντιλατέρ.
Τα συμπτώματα των δυσλειτουργιών
Η υπερθέρμανση του κινητήρα ενδέχεται να δηλώνει δυσλειτουργίες στο σύστημα ψύξης του κινητήρα όπως φραγμένο ψυγείο, κολλημένη βαλβίδα θερμοστάτη και χαλασμένη φτερωτή της αντλίας. Κάποιες φορές, μπορεί ο κινητήρας να απαιτήσει πιο πολύ χρόνο για να φτάσει στη θερμοκρασία λειτουργίας του. Το συγκεκριμένο γεγονός ενδέχεται να αποτελεί σύμπτωμα βλάβης του θερμοστάτη. Αν προσέξετε την ύπαρξη, (συνήθως πράσινου ή κόκκινου χρώματος υγρό) ενώ είναι ακινητοποιημένο το όχημα ενδέχεται να αποτελεί σημάδι ραγίσματος στους σωλήνες και σκουριάς λόγω της διάβρωσης του ψυγείου. Η ταχύτατη πτώση της στάθμης του ψυκτικού υγρού στο δοχείο διαστολής, αποτελεί ακόμη ένα σημάδι διαρροής των μονάδων.
Τα αίτια των δυσλειτουργιών
Οι σωλήνες και οι αγωγοί παρουσιάζουν φυσική φθορά, απώλεια ελαστικότητας και ραγίσματα. Οι διαφοροποιήσεις της θερμοκρασίας επιδρούν καταστρεπτικά επάνω τους. Σε κάποιες περιπτώσεις, τα συγκεκριμένα τμήματα μπορεί να πάθουν ζημιές στη διάρκεια κάποιας επισκευής ή συντήρησης στον χώρο του κινητήρα. Το ψυγείο ενδέχεται να χαλάσει πολύ εύκολα, αν δεν γίνει με προσοχή ο καθαρισμός του. Το φράξιμό του ενδέχεται να επέλθει από τη λανθασμένη ή συχνή χρήση στεγανοποιητικών και άλλων προσθέτων. Τα συστήματα που αποτελούνται τόσο από μεταλλικά, όσο και από αλουμινένια τμήματα, έχουν μεγαλύτερη ευαισθησία στη διάβρωση. Να προσπαθείτε να μη συνδυάζετε αυτά τα είδη μετάλλων στο ίδιο σύστημα.
Διατηρήστε το αυτοκίνητο σας σε άριστη κατάσταση, κάντε το πιο αξιόπιστο και ασφαλές με την πάροδο του χρόνου και βοηθήστε το να λειτουργήσει πιο σωστά και πιο φιλικά προς τον οδηγό αλλά και προς το περιβάλλον!